Saturday, July 23, 2011

biometrik boleh dipercayai ke?

kalau korang tonton video ni, mesti korang tahu kenapa suruhanjaya pilihanraya malaysia beria-ria sangat nak laksanakan biometrik kepada pengundi ketika pilihan raya :


kebanyakan pimpinan malaysia terdiri dari hartawan dan jutawan. tidak mustahil mereka mempunyai ciri-ciri keselamatan seperti ini untuk menjaga harta mereka yang melambak. tak kira sama ada harta halal atau haram. kebiasaannya, orang memiliki harta yang haram hati mereka akan resah dan gelisah dikuatiri kehilangan harta.

jadi, mereka terpengaruh dan berfikir bahawa biometrik adalah cara terbaik untuk mengelak dari sesuatu tempat dicerobohi. mereka menganggap sistem biometrik berkesan untuk semua perkara. ohh.. mereka silap. sebelum tu, mari tonton video ni dulu :


adakah tak mustahil perkara ni boleh berlaku? tambahan pula bagi mereka yang sedang berkuasa dan terus ingin berkuasa.

contoh kelemahan biometrik ialah jika data based tidak serasi dengan cap jari, adakah pengundi tersebut dibenarkan mengundi? akan ada ruang dan peluang BN menipu sebab data based tu dia yang pegang. adakah dapat dikesan pengundi yang mengundi dua kali? apa jaminnannya?

biometrik menggunakan sistem computer telus, bersih dan boleh dipercayai? penipuan cara ini lagi susah nak tengok, kalau nombor jumlah undi yang mesin tu cakap 5000, 5000 la angka dia, tak boleh ada pemantau dan apa sahaja untuk pastikan bentuk angka tu. di hadapan komputer pula duduk seorang manusia dari SPR. boleh percayakah ketelusannya??



guna sajalah dakwat kekal dulu.

lagi pun, sistem canggih sekarang ni menggalakkan penipuan yang lebih canggih. dulu pernah berlaku di satu tempat, gempar semua orang bila nama seorang staf yang telah meninggal dunia, didapati tercatat telah hadir kerja kerana menggunakan punchcard biometrik. jadi orang tahu ada orang lain yang tolong dia capkan kehadirannya dengan menggunakan cap jari dia. itu semua mudah dilakukan oleh pengendali sistem tersebut. jika SPR yang kendalikan, bagaimana plak? ingat lagi bagaimana data kemasukan altantuya shariibu yang telah hilang dari data based imegresen malaysia?



biar rakyat tentukan siapa pemerintah. bukan pemerintah yang kerjanya tipu rakyat bahawa dia sahaja yang layak memerintah tuntutan rakyat hanyalah supaya kerajaan jangan tipu undi semasa pilihanraya.




No comments:

Post a Comment