Friday, December 31, 2010

ZiNa

jauhi zina

Ramai hidap HIV melalui seks

KUALA LUMPUR - Orang ramai khasnya kaum wanita di negara ini dinasihati agar menyedari cara dan trend HIV menjangkiti mereka, kata Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Heng Seai Kie.

Beliau berkata, kini lebih ramai wanita dan remaja perempuan di negara dijangkiti HIV menerusi hubungan seks berbanding sebelum ini melalui suntikan dadah (IDU).

Katanya, lebih membimbangkan, kebanyakan wanita dan budak perempuan di Asia kini dijangkiti virus itu menerusi hubungan seks dengan suami atau teman lelaki mereka yang menghidapi HIV.

Malah kata beliau, menurut laporan Suruhanjaya mengenai AIDS di Asia 2008, lelaki yang telah dijangkiti HIV menerusi IDU dan mengadakan hubungan seks rambang akan meningkatkan lagi jumlah wanita dijangkiti penyakit itu pada masa akan datang.

"Kini trend baru pesakit HIV baru di negara ini dijangkiti menerusi hubungan seks berbanding sebelum ini jangkitan HIV di kalangan penagih dadah melalui suntikan. Keadaan ini agak membimbangkan,'' katanya.

http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2010&dt=1125&pub=Kosmo&sec=Negara&pg=ne_02.htm

Saturday, December 25, 2010

1Malaysia is not 1Religion

baca berita ni dulu..

1Malaysia untuk bina negara, bukan untuk tujuan politik: PM

2010/12/25

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak
berkata konsep 1Malaysia adalah untuk membina sebuah negara dan bukan bagi
tujuan politik. Beliau berkata tanpa ragu-ragu, semangat bersama ini dan mampu untuk bangkit melangkaui perbezaan politik, adalah penting dalam memastikan keamanan dan
kestabilan berterusan di negara ini.
"Sungguhpun ada sesetengah mungkin memikirkan (1Malaysia) adalah untuk
tujuan politik tetapi ia sebenarnya bagi tujuan membina sebuah negara.

"Ia untuk kita untuk bersama, bagi kita untuk merasakan bahawa kita adalah
milik sebuah negara, seorang dengan satu wawasan dan itulah untuk kita mara ke
hadapan bagi membina kemakmuran, keharmonian dan kejayaan sebenar sebuah negara
pada Abad ke-21," katanya dalam ucapan pada Jamuan Teh Krismas anjuran Ketua Biskop Kuala Lumpur Tan Sri Murphy Pakiam, di kediaman beliau di sini hari ini.

Beliau berkata pada dunia hari ini di mana sekumpulan kecil ekstremis telah
mengenepikan suara kewarasan dan mengabaikan agenda keamanan dan kesederhanaan,
yang kesederhanaan adalah penting dalam setiap kepercayaan umat Muslim, penganut
Kristian, Hindu dan Buddha di kalangan kita untuk bercakap bagi menuntut tempat
yang sewajarnya dan moral yang tinggi.

Najib juga berkata bahawa agama mengajar kita untuk toleransi, prihatin dan
menghormati kepercayaan dan amalan yang lain.
"Kita terikat dengan destini bersama kita. Kita terikat dengan warisan
bersama kita. Kita terikat dengan keperluan kita untuk ke hadapan sebagai sebuah
negara bagi menghadapi cabaran akan datang," kata beliau.
Perdana Menteri juga mengingatkan rakyat Malaysia agar tidak lupa pada mesej
Krismas iaitu untuk keamanan, harapan, amal, cinta dan muhibah terhadap semua.
"Mesej ini bukan hanya untuk penganut agama Kristian. Mesej ini untuk semua
orang," tambah beliau.
Turut hadir, isteri Najib Datin Seri Rosmah Mansor dan Menteri di Jabatan
Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon.
-- BERNAMA

Berita Harian Online | 1Malaysia untuk bina negara, bukan untuk tujuan politik: PM

1Malaysia bukanlah 1Agama. Di sini kita dapat lihat ayat Najib seperti membenarkan agama Kristian. Adakah dia menganut pluralisme? Pluralisme adalah satu fahaman yang menyamakan semua agama yang ada di dalam dunia ini dan menganggap semua agama mengajak ke arah kebaikan. Kalau begitu, tidak perlulah ada agama yang berlainan.

nak tau lebih lanjut, baca ni
Berita Harian Online | Fahaman pluralisme agama bercanggah: Jamil Khir
http://www.malaysiakini.com/news/150923
Pluralisme: Nasionalisme juga terpesong dari Islam

Semua fahaman yang berkait dengan isme dimulai dengan sekularisme. Sekularisme bukanlah sebahagian daripada Islam. Jadi, sesiapa yang berfahaman sekularisme adalah...

Monday, December 20, 2010

Koleksi 40 hadis berbentuk animasi

haa.. mudah je nak tau hadith 40. tak perlu susah-susah nak buka kitab Hadis 40 karangan Imam Nawawi. tapi ni sebagai rujukan untuk mudah paham. kalau nak tau lebih detail mesti la kena rujuk ulama dan mengikuti pengajian ilmu.

Sunday, December 19, 2010

tembelang pecah ke?

kata perjuangkan demokrasi, tapi bila dah kena kat batang hidung sendiri, tau gelabah plak.. nampak sangat tembelang dah pecah..

| Bank Amerika hentikan semua transaksi WikiLeaks

ni lagi satu, dan-dan la ada kes seksual plak..

| Wanita berusia 31 dan 27 mengaku jadi mangsa Assange

amerika memang bersifat talam beribu-riban muka.

Saturday, December 18, 2010

kBmk dan EM : pindah la dekat sikit

penah tengok mende ni?

kebiasaannya, mana-mana pelajar atau mahasiswa malaysia yang menuntut di mesir mesti pernah pergi ke pejabat kedutaan malaysia di mohandeseen, kaherah. mereka akan berurusan di jabatan penuntut malaysia kaherah (jpmk)atau dengan nama barunya educational malaysia (em). paling kurang pun sekali. antara urusan yang akan mereka buat adalah:

1. menterjemahkan pengakuaan kuliah dari tempat belajar masing-masing
2. menterjemah keputusan peperiksaan
3. menterjemah lesen memandu
4. mendapatkan cop pengesahan salinan fotostat
5. memperbaharu pasport
6. mengisi borang nikah
7. meminta sumbangan kos perubatan dan rawatan
8. dan lain-lain.

kebanyakan urusan pelajar atau mahasiswa di mesir berkait rapat dengan zakat, pinjaman dan biasiswa. tapi masih banyak institusi yang memberi zakat, pinjaman dan biasiswa yang tidak memerlukan urusan di jpmk. urusan mereka setiap tahun hanya perlu mengemailkan sahaja pengakuan kuliah dan keputusan peperiksaan.

memandangkan kedudukan kbmk dan em yang berjauhan dengan penempatan rakyat malaysia, dengan ini diberi sedikit luahan hati supaya kbmk dan em dapat meningkatkan lagi kualiti pengurusan di jabatan educational malaysia (em),

kedudukannya yang jauh menyebabkan :

a. menyusahkan pihak kbmk dan em untuk pergi ke setiap program yang melibatkan rakyat malaysia, pihak kbmk atau em terpaksa bergerak ke penempatan rakyat malaysia. bayangkanlah, berapa banyak program yang melibatkan rakyat malaysia. tambahan pula tiba musim cuti kuliah atau musim perayaan.

b. menyusahkan rakyat malaysia yang ingin berurusan di kbmk atau em. setiap kali ingin ke sana, mereka terpaksa memperuntukan masa, hari yang khusus. disebabkan sistem jalan raya mesir yang sangat serabut dan selalu berlaku kesesakan lalu lintas, maka kebiasaannya bagi yang tinggal di kaherah, perjalanan ke sana mengambil masa yang lama sekitar sejam perjalanan. jika mereka yang tinggal di luar kaherah, memang terpaksa mengorbankan sehari dari menghadiri kuliah demi urusan di sana.

c. menjimatkan kos pengangkutan untuk setiap urusan. jika pejabat kbmk dan em berhampiran dengan penempatan rakyat malaysia, sememangnya akan menjimatkan kos dan kewangan tersebut boleh disalurkan kepada aktiviti lain. bahkan boleh jadi tiada kos pengangkutan diperlukan. sama ada di pihak kbmk dan em sendiri atau pun rakyat malaysia yang kebanyakannya penuntut ilmu yang semestinya memerlukan kewangan.

semoga cadangan ini diterima dan dipertimbang sebaiknya oleh pihak kbmk dan em dalam meningkatkan kualiti pengurusan berdasarkan slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.


.

new skill for pau orang

Manyal, 14 Dis – Dua orang mahasiswi kehilangan LE100 apabila ditipu pemandu teksi yang dinaiki mereka yang pada mulanya ingin menukarkan duit sekeping milik mahasiswi tersebut dengan duit kecil miliknya. “Lama selepas kami hulurkan LE100 sekeping kepada dia (pemandu teksi), dia melenting katanya kami berikan dia LE10,” ujar salah seorang daripada mereka yang enggan dikenali.

Pemandu teksi tersebut turut menghentikan teksinya di tepi jalan seterusnya menghalau dua orang mahasiswi tersebut. “Kami bertegas memang LE100 yang kami beri, tetapi dia bergaduh dan bersumpah dengan Al-Quran (bahawa) wang yang diterimanya cuma bernilai LE10”.

“Kami cuma nak tolong dia,” katanya yang kesal dan sedih dengan kejadian ini. “Diharap kepada semua berwaspada dengan taktik terbaru ini”.

aku : memang memalukan arab tul la..


Mahasiswi ditipu pemandu teksi

Friday, December 17, 2010

mcD memang patut disaman

Berita Harian Online | Ibu saman McDonald's kerana Happy Meals

aku rasa la kan, sume org patut saman je mcD, kfc, sume2 mknan ringan ni
psal kdai ni sume nipu je dalam iklan diorang
pastu dlm iklan tulis ni hanya ilustrasi sahaja,
pala ho, tipu cakap je la..

Thursday, December 16, 2010