Saturday, December 18, 2010

kBmk dan EM : pindah la dekat sikit

penah tengok mende ni?

kebiasaannya, mana-mana pelajar atau mahasiswa malaysia yang menuntut di mesir mesti pernah pergi ke pejabat kedutaan malaysia di mohandeseen, kaherah. mereka akan berurusan di jabatan penuntut malaysia kaherah (jpmk)atau dengan nama barunya educational malaysia (em). paling kurang pun sekali. antara urusan yang akan mereka buat adalah:

1. menterjemahkan pengakuaan kuliah dari tempat belajar masing-masing
2. menterjemah keputusan peperiksaan
3. menterjemah lesen memandu
4. mendapatkan cop pengesahan salinan fotostat
5. memperbaharu pasport
6. mengisi borang nikah
7. meminta sumbangan kos perubatan dan rawatan
8. dan lain-lain.

kebanyakan urusan pelajar atau mahasiswa di mesir berkait rapat dengan zakat, pinjaman dan biasiswa. tapi masih banyak institusi yang memberi zakat, pinjaman dan biasiswa yang tidak memerlukan urusan di jpmk. urusan mereka setiap tahun hanya perlu mengemailkan sahaja pengakuan kuliah dan keputusan peperiksaan.

memandangkan kedudukan kbmk dan em yang berjauhan dengan penempatan rakyat malaysia, dengan ini diberi sedikit luahan hati supaya kbmk dan em dapat meningkatkan lagi kualiti pengurusan di jabatan educational malaysia (em),

kedudukannya yang jauh menyebabkan :

a. menyusahkan pihak kbmk dan em untuk pergi ke setiap program yang melibatkan rakyat malaysia, pihak kbmk atau em terpaksa bergerak ke penempatan rakyat malaysia. bayangkanlah, berapa banyak program yang melibatkan rakyat malaysia. tambahan pula tiba musim cuti kuliah atau musim perayaan.

b. menyusahkan rakyat malaysia yang ingin berurusan di kbmk atau em. setiap kali ingin ke sana, mereka terpaksa memperuntukan masa, hari yang khusus. disebabkan sistem jalan raya mesir yang sangat serabut dan selalu berlaku kesesakan lalu lintas, maka kebiasaannya bagi yang tinggal di kaherah, perjalanan ke sana mengambil masa yang lama sekitar sejam perjalanan. jika mereka yang tinggal di luar kaherah, memang terpaksa mengorbankan sehari dari menghadiri kuliah demi urusan di sana.

c. menjimatkan kos pengangkutan untuk setiap urusan. jika pejabat kbmk dan em berhampiran dengan penempatan rakyat malaysia, sememangnya akan menjimatkan kos dan kewangan tersebut boleh disalurkan kepada aktiviti lain. bahkan boleh jadi tiada kos pengangkutan diperlukan. sama ada di pihak kbmk dan em sendiri atau pun rakyat malaysia yang kebanyakannya penuntut ilmu yang semestinya memerlukan kewangan.

semoga cadangan ini diterima dan dipertimbang sebaiknya oleh pihak kbmk dan em dalam meningkatkan kualiti pengurusan berdasarkan slogan rakyat didahulukan pencapaian diutamakan.


.

No comments:

Post a Comment