Sunday, June 5, 2011

gerakan Islam bukanlah eksklusif



dah agak, memang hari ni akan banyak keluar kenyataan pemimpin umno/bn yang nampak menyokong kepimpinan ulama pas. padahal sebelum ini, cukup lantang mementang ulama walaupun ulama dalam umno. memang nampak sangat umno/bn ni terdesak sangat nakkan ulama pas ni jadi pimpinan pas sebab kalau golongan ulama mengemudi pas, mudah sikit diorang ni nak slow talk supaya terima kerajaan perpaduan. tapi dorang lupa, dah diputuskan dalam muktamar pas yang lepas-lepas, tiada lagi kerajaan perpaduan.




dalam gerakan Islam, mana ada stail label-label golongan ni. ingat mcam umno/bn ke? semua orang berhak jadi penggerak dalam gerakan Islam selagi ada pemahaman dan kesanggupan untuk berjuang. tak kira la ulama ke, profesional ke, aktivis ke, artis ke, atlit sukan ke, semua golongan boleh.


tengok macam ikhwan muslimin, mursyidul am sekarang adalah seorang doktor, dr. muhammad al-badie. tengok macam hamas, ketua kedua selepas kesyahidan sheikh ahmad yassin, dr. abdul aziz rantisi juga adalah seorang doktor. beliau juga syahid setelah seminggu mengetuai hamas. sebenarnya banyak lagi contoh yang boleh dikemukan yang menunjukkan gerakan Islam tidak semestinya diketuai oleh oleh ulama. tetapi mesti bekerjasama dengan ulama dan menjadikan dasar perjuangan adalah al-Quran dan as-Sunnah.


tapi sebenarnya, kita yang mudah terpengaruh dengan media perdana yang sinonim dengan sikap menyebelahi kerajaan umno/bn. media selalu melabel-labelkan pimpinan dan ahli pas dengan golongan-golongan tertentu seperti ulama dan erdogan. sedangkan dalam pas tiada pun sikap yang demikian.





No comments:

Post a Comment